Потужний гайд про старт на стартапі. Як самореалізуватися

659

Будь-який бізнес починається з ідеї, ви не зможете заробляти гроші, не придумавши щось унікальне. Стартап повинен мати конкретні цілі і пропонувати рішення проблем клієнта, грошову винагороду ж є стимулом для подальшого розвитку і вдосконалення вашого бізнесу.

Залучений грошовий потік є показником правильно обраного напрямку, а також якості реалізації ідеї, це завжди треба пам’ятати. Якщо ви хочете працювати на себе і отримувати від цього задоволення, стартап ваша стихія. Головне, правильно вибрати, в якій сфері розвивати бізнес. Зробити це можна в 6 основних напрямах підприємницької діяльності:

  • Виробництво.
  • Надання послуг.
  • Комерційний бізнес (купівля-продаж).
  • Фінансовий бізнес (операції з валютою і цінними паперами).
  • Посередницький бізнес і послуги.
  • Страховий бізнес (надання послуг страхування).
  • У кожному з цих пунктів підприємець може реалізувати масштабну бізнес-модель, навіть з мінімальним початковим капіталом. Стартапи тим і цінні, що кожен може втілити ідею в життя, а головне, без серйозного фінансового ризику на всіх етапах реалізації. Головне, ідея повинна бути цікава споживачу.

    Такі старти завжди цікавлять інвесторів, що дозволяє в короткі терміни отримати фінансування. Дізнайтеся, робочі способи відкриття бізнесу з нуля і подивіться наші приклади.

    Зміст

    • Стартап майданчики
    • Що потрібно знати для запуску власного стартапу
    • Інтелектуальна власність. Оформлення, дозволи, патенти
    • Просування і унікальна торгова пропозиція
    • Визначення цільової аудиторії
    • Аналіз конкурентів
    • Маркетингова стратегія
    • Вихід на ринок і перші продажі
    • Пошук інвесторів

    Стартап майданчики

    Існує безліч різних онлайн і офлайн проектів у всьому світі, для пошуку Екшн сно стоять, інвесторами були створені спеціальні інкубатори та акселератори. Процес відбору ідей став більш масштабним, що дозволяє вкладати гроші зацікавленим особам з мінімальними ризиками для себе і користю для вашої ідеї.

    Відмінності між інкубатором і акселератором полягають лише в тому, на якій стадії розвитку знаходиться бізнес-ідея.

    Так, в інкубатори потрапляють команди, що мають план реалізації, потенціал і бажання. На даних майданчиках стартапери можуть отримати досвід і необхідні інструменти для подальшого розвитку.

    Одними з відомих світових інкубаторів є: CoCoon (Гонконг), SunShine Suites (Нью-Йорк) і T-Hub (Індія).

    Акселератори збирають тих, хто має за плечима вже якийсь досвід, офіс та мінімальні можливості для залучення клієнтів. Часто такі міні компанії вже приносять дохід і потребують збільшення інвестицій.

    У цьому випадки, стартапи отримують підтримку якісним менеджментом, а також додаткові кошти для розвитку. Акселератори, на відміну від інкубаторів, потребують більшого фінансування, але на цьому етапі виявити ефективність майбутнього бізнесу набагато простіше.

    Відомі світові акселератори: Y Combinator, Seedcamp і TechStars.

    Досить ефективним альтернативним джерелом фінансування вважається краудфандинг, такий спосіб дозволяє швидко зібрати кошти для запуску ідеї, це може бути, або пробний варіант перед великим початком, або реалізація чого-разового — зйомка фільму, кліпу і т. д.

    5 відомих краудфайдинг майданчиків: Kickstarter,RocketHub,PeerBackers, IndieGoGo, Booomerang.

    За рахунок роботи з краудфандінгом, можна відразу оцінити ступінь зацікавленості споживача, а також дати йому можливість відчути свою причетність до чогось великого. У будь-якому випадку, цей спосіб нічим не гірше інших.

    Що потрібно знати для запуску власного стартапу

    Будь-стартап, навіть з самої геніальною ідеєю, може зіткнутися з низкою проблем, які можуть перешкодити його подальшому розвитку.

  • Потрібно бути впевненим у своїх діях, якщо твердити, що бізнес не спрацює, весь час сумніватися, так в підсумку і станеться. Дуже часто проблема в забобонах, а не в самій ідеї.
  • Захоплення власною продукцією не дасть хороший результат, звичайно, продумувати деталі потрібно, але варто орієнтуватися на клієнта. Без споживача жоден товар не буде мати цінності.
  • Правильний менеджмент. Якщо засновників стартапу два і більше, на якомусь етапі все одно з’являться розбіжності, потрібно чітко розподілити обов’язки, кожен відповідає за свою ділянку.
  • Інвестори рідко звертають увагу на проекти в яких не використовується потужний маркетинг. Потрібно працювати над якістю реалізації своєї ідеї, направляючи її на максимальну кількість інвесторів.
  • Не варто прагнути продати свій стартап на ранніх стадіях, це може призвести до невигідної угоди і втрати інтелектуальної власності.
  • Також молодих підприємців лякає страх невідомості запуску якої-небудь діяльності, робота на знос і маленький заробіток, або його відсутність. Але це всього лише короткочасні труднощі, і з їх подоланням хороший стартап почне приносити бізнесменові прибуток.

    Будь-яке починання вимагає витрат, основними статтями витрат на стартап можна вважати наступні:

    • реалізація (матеріали, устаткування, доставка, упаковка, зберігання);
    • професійні послуги (юридичне оформлення, послуги нотаріуса, адвоката, реєстрація авторських прав та патентів);
    • технологічне забезпечення (комп’ютери, оргтехніка, мобільний зв’язок, інтернет, розробка та підтримка веб-сайтів, програмне забезпечення);
    • адміністрація (страховка, оренда, парковка і т. д.);
    • початкові витрати на маркетинг (друк бланків, візиток, брошур, флаєрів, проведення PR-акцій, зовнішня, транзитна, інтернет реклама, SMM);
    • співробітники (заробітна плата, пільги, компенсації, податки).

    Дані витрати відносяться до короткочасних в перші 3-6 місяців від початку реалізації бізнес-моделі, в подальшому статті витрат перебувають у динаміці, хоча багато з них залишаються незмінними. Витрати можуть покриватися частково капіталу підприємця, але основні кошти потрібно залучати ззовні з допомогою інвесторів і партнерів.

    Інтелектуальна власність. Оформлення, дозволи, патенти

    Реєстрація та юридичне оформлення стартапу включають в себе ряд організаційних заходів, наприклад, таких як реєстрація майнових прав на інтелектуальну власність, створену в процесі його реалізації.

    Всі юридичні питання треба вирішити перед початком виходу продукції або послуги на ринок. Також важливо врегулювати відносини з партнерами, оскільки правильне взаємодія в команді грає велику роль в будь-якому бізнесі. Та й інвестори не будуть вкладати кошти в стартапи, які не оформлені юридично правильно.

    Краще всього звернутися за допомогою до профільного консультанта, він зможе комплексно надати юридичний супровід бізнесу і коректно його оформити.

    Звичайно, підприємцю спочатку буде досить складно розібратися у всіх аспектах, але з системним підходом до питання все може бути набагато простіше. Для цього необхідно:

  • Визначитися з бізнес-структурою, яка буде реалізовувати стартап. Це може бути акціонерне товариство, товариство з обмеженою відповідальністю, індивідуальне підприємство або власна підприємницька діяльність приватного особи.
  • Вибрати джерело фінансування і безпосередніх учасників. Розділити частки внеску кожного і відповідно виявити ступінь прав на власність. На цьому ж етапі потрібно прорахувати наявний капітал і необхідні витрати.
  • Потрібно зареєструвати торгову марку, безпосередньо продукт або послугу, яка буде реалізовуватися на ринку.
  • Важливо правильно оформити договірні відносини з розробниками програмних продуктів. Це дозволить отримати якісну реалізацію програмного продукту.
  • З усіма питаннями допоможе впоратися компетентний юридичний консультант, але ні в якому разі це питання не можна залишати без уваги, практично у всіх випадках недостатньо ефективне управління призводить до провалу компанії.

    Наступний важливе питання стосується врегулювання договірних відносин із споживачем кінцевого товару або послуг для запобігання фінансових втрат і втрати аудиторії. Тому потрібно підготувати ліцензійний договір із споживачем, а також фінансовий договір з компанією (банком), через яку будуть проводитися грошові операції.

    Просування і унікальна торгова пропозиція

    Питання, чи буде бізнес приносити гроші, залежить від того, наскільки ваша пропозиція буде цікаво споживачам. Для того, щоб це визначити, потрібно скористатися формулою УТП. Потрібно запропонувати щось таке, чого ще не було у конкурентів.

    Унікальна торгова пропозиція (УТП) — це і є те саме відмінність, яка забезпечує перевагу перед іншими компаніями. Важливо розуміти, що така пропозиція не буде призначене для всіх, воно спрямовано на конкретну аудиторію, що дозволить створювати ефективні рекламні кампанії під цільового споживача. УТП важливо для того, щоб серед потоку інформації покупець звернув увагу саме на вашу пропозицію і з цільової аудиторії перейшов у лояльного клієнта.

    Визначення цільової аудиторії

    Якщо вже існує якийсь товар або послуга, але не зрозуміло, кому його продавати, потрібно вивчити сегмент ринку, до якого відноситься даний продукт. Таким чином, за допомогою конкурентів-орієнтирів можна виявити основного споживача, щоб реалізувати свій товар.

    Цей спосіб дозволить отримати максимальну економічну вигоду. Адже продукт створюється безпосередньо під попит, що гарантує його затребуваність. Але тут вже доведеться самостійно проводити низку Екшн для визначення тієї самої аудиторії:

    • статистичні дослідження. Дозволяють створити портрет аудиторії — вік, стать, соціальний статус, рівень достатку, інтереси, професія, територія проживання і т. д. Чим більше критеріїв, тим вище ймовірність запропонувати аудиторії те, чого вона справді потребує;
    • маркетингова компанія. Допоможе оцінити попит і пропозицію, спрогнозувати продажу, створити імідж бренду, аналіз рекламних кампаній та їх результати;
    • соціологічні дослідження. Фокус-групи дадуть можливість дізнатися думку потенційних покупців, а також почути пропозиції, які згодом допоможуть вдосконалити продукт;
    • рекламні та PR-акції. Безпосередньо ознайомлять споживача з новою продукцією.

    Цільову аудиторію визначити не так і просто, цей процес досить трудомісткий і дорогий. Але без цих заходів реалізовувати продукцію буде важко або зовсім неможливо.

    Аналіз конкурентів

    Як варіант, можна представити ринок очима конкурентів і постаратися спрогнозувати всі можливі кроки. Таким чином потрібно поставити перед собою дві мети:

    • робити роботу краще за конкурентів;
    • показувати пряме перевага споживачеві.

    Не важливо, де знаходиться компанія, завжди потрібно стежити за діяльністю конкурентів. Їх ринкова активність допоможе вам визначити потреби цільової аудиторії, а також створити унікальну торгову пропозицію.

    Маркетингова стратегія

    Спочатку формується імідж, а потім вже йдуть продажу. Чим краще вдасться задовольнити потреби споживачів, тим швидше бізнес досягне успіху. Основний аспект для закладання маркетингової стратегії:

    Growth hacking — вбудовування маркетингу в продукт.

    Вся суть полягає в тому, щоб створювати продукт, який варто рекомендувати. Якщо один клієнт буде рекомендувати продукцію іншим потенційним клієнтам, зацікавленість споживачів зростатиме. Для вимірювання ймовірності того, що користувач порекомендує товар своїм знайомим можна використовувати опитування з оцінною системою. Така форма просування дозволяє створити ефект вирусности, що сприятливо впливає на продажі.

  • Оптимізація конверсії. Допомагає зрозуміти, чому відвідувачі не конвертуються у клієнтів. З допомогою соціальних мереж, вбудованих чатів, опитувань можна прямо запитати про це у самих відвідувачів.
  • Використання реклами у Facebook та інших соцмережах для залучення аудиторії.
  • Зворотний зв’язок із споживачами. Необхідно спілкуватися з клієнтами, влаштовувати конференції, виставки, зустрічі.
  • Диференціювання маркетингу. Потрібно відрізнятися від інших, щоб серед тисячі рекламних роликів і плакатів саме ваш запам’ятався найкраще.
  • Необхідно бути творцем тренда або категорично відрізнятися від них. Це закон маркетингу і бізнесу.

    Вихід на ринок і перші продажі

    Запуск продажів — одна з найскладніших завдань в стартапі. Буває, що хороші проекти закінчують своє існування, так і не взявши жодної угоди. Щоб показати свій потенціал аудиторії, набрати клієнтську базу та довести життєздатність компанії, потрібно починати продавати за першої ж можливості. Не варто доводити продукцію до ідеалу, чим довше чекати, тим менше ймовірність запропонувати щось унікальне. Щодня народжуються нові стартапи і вашу ідею може швидше реалізувати хтось інший. Головне завдання — підтримувати рівень продажів. І нехай перші спроби може і не будуть найбільш вдалими, далі буде легше, тільки потрібно працювати над своїми помилками.

    Пошук інвесторів

    Перед початком пошуку фінансування потрібно сформулювати конкретні цілі, а також точну суму, яка потрібна для розвитку бізнесу. Є як мінімум десять способів залучення інвестицій:

  • Спеціалізовані платформи для запуску стартапів. Таких сервісів в мережі дуже багато. З їх допомогою молоді підприємці можуть проконсультуватися з фінансових питань або безпосередньо залучити інвестора.
  • Мережа бізнес-ангелів. Такі інвестори буквально займаються піклуванням талановитих стартаперів та вводять їх у бізнес середовище. Бізнес-ангела можна знайти в мережі на спеціалізованих майданчиках.
  • Краудфандинговые сайти. Відмінний спосіб для старту і пошуку першій аудиторії.
  • Бізнес-інкубатори та акселератори.
  • Small Business Administration. Невеликі позики та гранти, офіційна структура розрахована на зростання економіки.
  • Професійні соцмережі. Мережі, в яких знаходяться люди якихось конкретних сфер діяльності, наприклад, EFactor, Xing, Plaxo, Startup Nation, Cofoundr і Meetup.
  • Ринок прямих інвестицій. Довгий, але досить ефективний шлях для залучення малих, середніх і великих інвестицій.
  • Платформи онлайн-кредитів. Онлайн банки, система яких мало відрізняється від традиційних фізичних, але з більш спрощеною процедурою отримання коштів.
  • Особисті інвестиції в доступних обсягах. Надалі може допомогти залучити великого інвестора.
  • Друзі і сім’я. Досить просто знайти інвестиції серед знайомих, але варто чітко розмежовувати особисті і ділові відносини.
  • Потрібно пробувати реалізовуватися на різних майданчиках, спілкуватися з різними інвесторами. Будуть зустрічатися відмови і критика, але, вірячи в своє діло, ви обов’язково знайдете джерело фінансування.