Краудфандінг як спосіб залучити гроші в свій проект

64

Іноді проекти вимагають серйозних вкладень, яких у інвестора немає. Де знайти грошей на бізнес або інвестиційний проект? Крім традиційних банківський позик, є ще один перевірений і перспективний спосіб — краудфандінг.

Зміст

  • Краудфандінг: що це?
  • Що потрібно, щоб провести успішний краудфандінг
  • Краудфандінг майданчику
  • Краудфандінг в Росії
  • Приклади вдалих зборів краудфандінгом

Краудфандінг: що це?

Давайте розберемо, що таке краудфандінг. Припустимо, ви – людина, у якого є геніальна (добре, просто чудова) ідея, але на її реалізацію потрібні кошти. Ідея – є, грошей немає. Але зате є люди, які можуть виділити на втілення вашої ідеї певну суму з власних коштів. Навіщо їм це потрібно – про це трохи далі. А поки ми допускаємо, що вони ці гроші готові інвестувати. Ось це і називається краудфандінгом.

Власне, це слово так і перекладається – «народне фінансування». Комерційний банк, що складається з безлічі суб’єктів, від якого можна отримати кредит. Щорічно в краудфандінге збираються десятки мільярдів доларів! Ця цифра відображає світовий масштаб, але все одно вражає. Причому з кожним роком сума зростає на порядок.

Ідея зібрати з миру по нитці не нова… Разом завжди простіше подужати велику задачу. На Русі в селах новий будинок для молодої сім’ї будували «всім світом» — складалися не грошима, а працею. Якщо говорити про грошових «кредити», то давним-давно так видавалися книги. Друкування було справою недешевим, тому книгу видавали тільки тоді, коли вже були люди, готові її купити (і підтвердили свою готовність фінансами).

Найбільш «історичними» прикладом краудфандингу залишаються два архітектурних монумента – Статуя Свободи в Америці і пам’ятник Мініну і Пожарському в Росії. Обидва побудовані на кошти «народного фінансування».

Надалі ідею підхопили музиканти – оголошували збір коштів для запису нових альбомів, гастрольних турів. Взагалі ідея виявилася супер-цінною для представників творчих професій – художників, письменників, творців кінофільмів.

Пізніше краудфандінгом стали користуватися винахідники і бізнесмени, керівники соціальних проектів, благоЕкшн ні організації і навіть політичні партії. Як бачите, сфера застосування «народного фінансування» практично безмежна.

Більш того, для краудфандингу не важливі ні вік автора проекту (єдине, він повинен бути повнолітнім), ні місце проживання, ні тим більше нюанси типу національності та статі. Кожен учасник краудфандингу має рівні шанси на успіх. І тільки від нього самого залежить, наскільки привабливою виявиться його ідея для потенційних спонсорів, наскільки добре і красиво він зможе її показати.

Всі проекти максимально відкриті. Це стосується як авторів (він називає не тільки мета проекту, але і необхідну суму, яку йому потрібно зібрати за певний час), так і донорів (вони мають доступ до звітів про просування проекту).

Обмеження для участі в краудфандінге невеликі. Вік (про це ми згадували вище), робота тільки з власним проектом, відповідність законам держави і використання зібраних грошей тільки за заявленим призначенням.

Разом з тим краудфандінг ще не гарантує успіху.

Що потрібно, щоб провести успішний краудфандінг

Немов кулінарне блюдо, проект можна подати гарно, вигідно і привабливо, а можна – провально. Давайте розберемо, що потрібно знати для красивої подачі нашого «страви».

  • Переконливість. Доводи автора проекту повинні бути серйозними і значними. Нехай їх буде небагато! Тут важлива якість, а не кількість.
  • Цінність. Необхідно показати, чим цінний проект, яку користь він принесе людям взагалі і донору (інвестору) зокрема.
  • Терміни. Проект, який чітко розписаний за термінами, виглядає більш реальним, ніж аналогічний, але «безстроковий».
  • Співтовариство. Дуже корисно створити відповідне співтовариство до початку краудфандингової кампанії. Наприклад, групи у соцмережах. Інвесторам буде зрозуміло, що ви починаєте не з порожнього місця.
  • Мотивація. Донор, який погоджується допомогти проекту, морально готовий до того, що він вносить гроші безоплатно. Проте будь-якій людині приємно отримати винагороду. Його потрібно заздалегідь продумати і обов’язково розмістити в описі проекту. Винагорода може бути чисто символічним або навіть нічого не вартим для автора проекту (електронна версія книги або фільму).
  • «Допомога друга». Головне завдання успішності проекту – щоб про нього довідалося якомога більше людей. А як цього добитися? Проявляти активність самому (розповідати про проект в соцмережах). А ще краще залучити до цієї задачі друзів. Тоді кількість «забрасываемой» інформації збільшиться в багато разів. Можна використовувати ЗМІ. Це круто, але, швидше за все, дорого.
  • Якісне оформлення матеріалів. Зніміть гарне відео на 2 хвилини, де розкажіть суть вашого проекту. Підберіть красиві ілюстрації. Якість тексту теж має бути на висоті.
  • Місце зустрічі. Знайдіть підходящу для ваших цілей майданчик або платформу.

Краудфандінг майданчику

Вони поділяються на дві великі групи – російські та зарубіжні.

Дві найбільші міжнародні платформи — Kickstarter.com і Indiegogo.com.

Перша платформа в основному спрямована на жителів США, хоча доступна і для інших країн. Більшу частину проектів на другій платформі займають представники європейських країн.

Російські краудфандинговые майданчика по масовості та обсягами інвестицій поки що поступаються закордонним, але й вони збирають безліч успішних проектів. Лідерами російського краудфандингу стали Boomstarter і Planeta.ru.

Planeta.ru була створена трьома музикантами для попереднього замовлення альбомів групи. Пізніше виросла в повноцінну краудфандінг-майданчик.

Зараз «Планета» пропонує збір фінансування у 24 категоріях – в основному це «соціалка», творчість і стартапи. Щоб отримати виплату, необхідно повністю зібрати заявлену суму. За виключенням соціальних програм, сервіс бере комісійні відсотки.

Planeta.ru має власну школу краудфандингу, заняття в якій безкоштовні.

Boomstarter просуває в основному творчі проекти по 13 категоріями (суспільство, видання, театр, фільми/відео, дизайн, музика, ігри, мистецтво, мода, фотографія, їжа, хореографія, технології). Найпопулярніші – це музика і відео.

Boomstarter має інститут кураторства – якщо ідея автора здасться власникам платформи цікавою, то куратор (найчастіше партнер зі ЗМІ) буде просувати її, використовуючи додаткові ресурси.

Краудфандінг в Росії

Перспективна і розвивається ідея краудфандингу в Росії має деякі національні особливості.

  • По-перше, росіяни вже генетично насторожені до будь-яких вкладень грошей. Навіть при тому, що ідея краудфандингу спочатку передбачає спонсорство. Цим і відрізняється краудфандінг від інвестування – тут у главу кута ставиться не прибуток і навіть не повернення вкладених коштів, а сприяння цікавою, важливою і потрібною людям ідеї.
  • По-друге, краудфандінг як реальне явище російської Екшн сності дуже молодий – йому від сили років 10-12. Тому багато хто просто мало що про нього знають – як автори, так і потенційні донори. Але чим більше людей, зацікавившись можливістю, приходять в краудфандинг, тим більші показники відображаються в цифрах реалізованих проектів. І ці цифри зростають у геометричній прогресії.
  • До речі, самі власники краудфандінг-майданчиків вносять свою лепту в освіті росіян – Planeta.ru має власну школу, а Boomstarter розробив безкоштовний онлайн-курс з основ інвестування.

    Приклади вдалих зборів краудфандінгом

    У Росії найбільш успішними стають проекти, пов’язані з творчістю і соціальною спрямованістю.

    Так, одним з найуспішніших проектів краудфандингу став збір коштів на фільм «28 панфіловців». При заявці 300 тисяч рублів було зібрано більше 3 мільйонів рублів.

    На 276% перевиконано поріг збору коштів на перезапуск Colta.ru – сайту про культуру і суспільство, який позиціонує себе як «фактично єдиний громадський ЗМІ в Росії».

    В інших країнах, освоїли краудфандінг раніше, найуспішніші збори роблять технологічні стартапи.

    Однією з специфічних різновидів краудфандингу у сфері криптовалют стали ICO. В рамках ICO-проектів блокчейн-стартапи збирають кошти на запуск і розвиток своїх продуктів в обмін на власні цифрові токени. У разі успіху такі інвестиції приносять прибутковість в сотні і тисячі відсотків.

    Відсутність коштів — не привід відмовлятися від зЕкшн снення проекту. Історія знає чимало прикладів надуспішних запусків, які проводилися повністю на позикові гроші.