Зусилля Європи приборкати великі технологічні компанії зазнають невдачі, оскільки Сполучені Штати чинять значний тиск, щоб послабити або відстрочити ключову цифрову політику. Підписані ЄС Закон про штучний інтелект, Закон про цифрові послуги (DSA) і Закон про цифрові ринки (DMA) стикаються з переглядами, затримками та відвертою опозицією, фактично поступаючись вимогам США. Ця зміна означає значний відхід від прагнення ЄС встановити цифровий суверенітет і змінити відносини між регуляторами та світовими технологічними гігантами.
Ерозія регулювання ШІ
Закон про штучний інтелект Передбачуване регулювання штучного інтелекту в ЄС тепер вразливе до затримок і послаблення. Спочатку повний період впровадження було встановлено на серпень 2027 року з ключовими етапами у 2026 році. Однак Європейська комісія зараз розглядає можливість відстрочки штрафів за невідповідність на рік, нібито щоб дати компаніям «достатній час» для адаптації. Цей крок викликає сумніви щодо ефективності закону, оскільки він фактично дає більше свободи технологічним компаніям, які вже перебувають під пильною увагою.
За словами речника Комісії Томаса Реньє, «стандарти відстають», а «стурбованість промисловості та держав-членів» вимагає перегляду. Ця мова припускає, що корпоративне лобіювання та національні інтереси мають перевагу над початковим регулятивним тиском. Затримка стратегічно приурочена до ширшого «цифрового пакету», який може ще більше послабити початковий намір Закону про штучний інтелект.
Стагнація в телекомунікаційній політиці
Закон про цифрові мережі, розроблений для модернізації телекомунікаційної інфраструктури Європи, також застопорився. Єврокомісія відклала обговорення до кінця січня 2026 року, посилаючись на розбіжності між країнами-членами. Ключовими розбіжностями були терміни виходу з експлуатації мідних мереж (Німеччина чинила опір запропонованому крайньому терміну до 2030 року) і посилення повноважень BEREC, європейського регулятора.
Національна влада боїться втратити вплив, і перегляд правил мережевого нейтралітету було тихо скасовано. Ініціатива щодо відновлення ринкових умов між телекомунікаційними та великими технологічними компаніями залишається невизначеною, сигналізуючи про ослаблення переговорної сили ЄС. По суті, проект єдиного телекомунікаційного ринку розвалюється.
Опозиція США проти Європейського космічного акту
Сполучені Штати відкрито виступають проти Європейського космічного акту, стверджуючи, що він заважає американським компаніям, обмежуючи їх діяльність. Державний департамент США випустив 13-сторінкову критику з вимогою внести поправки, щоб уникнути помсти за тарифну угоду. У документі прямо зазначається, що поточна версія «суперечить духу угоди», закликаючи Європу надавати пріоритет співпраці з урядом і промисловістю США, а не створювати додаткові бар’єри. Це пряме втручання підкреслює рішучість США зберегти своє панування в космічному секторі.
Технічні гіганти протистоять DSA і DMA
Технічні гіганти США активно протистоять DSA і DMA, подають апеляції та затримують терміни відповідності. Apple і Google різко розкритикували DMA, тоді як Федеральна торгова комісія попередила, що деякі правила DSA можуть суперечити законам США, зокрема щодо свободи слова та цивільної безпеки.
Державний департамент США навіть лобіював інтереси гігантів Wi-Fi (Apple, Broadcom, Cisco, Qualcomm) для захисту конкретного мобільного спектру. Група радіочастотної політики (RSPG) запропонувала компроміс на користь мобільних операторів, який підтримали 13 із 27 країн ЄС. Остаточне рішення залишається за Європейською комісією, але вплив американського лобіювання незаперечний.
Нинішня траєкторія показує, що цифрові амбіції Європи систематично підриваються тиском США. Послаблення ключових норм не тільки зменшує регуляторні повноваження ЄС, але й створює прецедент для майбутніх переговорів, де економічний примус переважає над суверенітетом.
Відмова від технологічної політики ЄС демонструє межі його цифрового суверенітету. Реальність така, що вплив Вашингтона величезний, що змушує європейські регулятори мовчазно погоджуватися в інтересах торгівлі та співпраці. Довгострокові наслідки включають зменшення інновацій, зниження захисту споживачів і збереження домінування великих технологічних компаній.




















































